Słownik języka polskiego określa trend jako: „„istniejący w danym momencie kierunek rozwoju w jakiejś dziedzinie”, albo inaczej: trend to proces zmian, która dokonuje się w jakiejś dziedzinie życia i może być rozpatrywany w różnych perspektywach- psychologicznej, socjologicznej, ekonomicznej. Trend w zachowaniach konsumenckich to kierunek zmiany w stylu życia konsumenta, jego nawyków, preferencji. Trendy mogą mieć charakter krótko- lub długookresowy, mogą mieć zasięg globalny bądź regionalny, mogą wzajemnie nakładać się na siebie, mogą wywoływać nowe trendy. Dla przykładu: dynamiczny tryb życia, potrzeba szybkiego żywienia wywołał rozwój fast food, z czasem ten trend spowodował tendencję do spowalniania i modę na slow-food.
Znajomość trendów to liczne korzyści dla przedsiębiorców, takie jak m.in.:
- lepsze zrozumienie konsumenta i możliwość przygotowania trafniejszej oferty produktowej,
- sprawniejsze zarządzanie daną kategorią produktów i marką,
- wybór optymalnej ścieżki rozwoju produktu, lepsze planowanie strategiczne,
- zdobycie przewagi konkurencyjnej dzięki rozpoznawaniu nowych możliwości rynkowych,
Wydaje się, iż w najbliższej przyszłości trendy konsumenckie kształtowane będą pod wpływem takich czynników jak:
- starzenie się społeczeństw
- masowa urbanizacja,
- powstawanie nowej klasy średniej na rynkach wschodzących,
- wzrost dostępu do technologii mobilnych,
- wzrost znaczenia ekologii i rozwiązań proekologicznych w biznesie w tym odnawialne źródła energii.