Walka z podwójną jakością

Zaczynamy od przypomnienia czym jest podwójna jakość. Jest to zjawisko w którym określony produkt posiada taki sam design, ale w różnych krajach skład jest odmienny i niestety gorszy.

Podwójna jakość to preferencje konsumenta?

Producenci twierdzą, że stosowanie podwójnej jakości są podyktowane preferencjami konsumentów, możliwościami produkcyjnymi w danym zakładzie lub obowiązującymi przepisami w danym kraju. Nie są to prawidłowe uzasadnienie i tłumaczenie się producenta. W tym momencie pojawia się pytanie: dlaczego składniki stosowane w produktach są gorzej jakości lub dodatkiem jest wzmacniacz smaku. Na pewno o tym marzy konsument w Polsce, aby w produktach spożywczych, które konsumuje znajdowały się różne barwniki, syrop glukozowo-fruktozowy, regulatory kwasowości, wzmacniacze smaku i inne ciekawostki.

Zjawiska podwójne jakości występują również w chemii gospodarczej takiej jak proszki do prania, płyny do płukania, pasty do zębów i w wielu innych produktach.

Oczywiście takie stwierdzenia producentów są po to aby bronili swojej nieuczciwości. W ten sposób, stosując różnego rodzaju zamienniki, obniżają koszty produkcji.

A jednak trzeba informować

Producenci jeżeli zastosują jakiekolwiek zmiany w składzie produktu powinni odpowiednio poinformować o tym konsumenta w UE określono to jako „łatwe do zidentyfikowania”, niestety nie wiadomo do końca co to znaczy. W Polsce Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów pierwszy raz w 2017r. porównał jakość produktów spożywczych kupowanych w Polsce i w Niemczech.

Jak z powyższego widać pojawiło się światełko w walce z podwójną jakości-podwójnymi standardami, ale to od nas zależy jak ta walka z oszukiwaniem nas będzie wyglądała.

Świadomość konsumenta

Dlatego właśnie, tak ważne jest abyśmy byli świadomi tego, że po prostu jesteśmy oszukiwani. Powinniśmy sami decydować o kupnie produktów o wątpliwej jakości. Konsumenci, którzy nie wyjeżdżają do innych krajów, trudno im porównać poszczególne produkty. Nawet osoby podróżujące nie są zawsze w stanie ocenić jakie zmiany w składzie w danym produkcie wprowadził producent. Zawsze możemy zwrócić się do Powiatowego Rzecznika Konsumentów lub zgłosić do Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jednak zawsze najważniejsza będzie nasza wiedza i świadomość tego, że występuje zjawisko podwójnej jakości-podwójnych standardów. Wtedy czytamy dokładnie etykiety i jeżeli widnieją na nich składniki znacznie wydłużające ich przydatność, czyli konserwanty, wzmacniacze smaku, barwniki, słodziki, olej palmowy i inne „znakomite” dodatki, a w chemii gospodarczej po praniu, myciu zębów brak wymaganego efektu zastanówmy się czy warto kupić taki produkt. Taniej nie znaczy lepiej, czyli wszystkie tańsze produkty zawsze prześwietlmy pod względem składu.

Zgoda na pliki cookie z Real Cookie Banner